English Version
English

لحظه آفرینش

لحظه آفرینش

انتخاب لحظه آفرینش هست

"والذین جاهدونی نا سوبولنا "این آیه می‌رساند که انسان انتخاب در انتخاب است و باب انتخاب بی‌نهایت می‌باشد.هر چیز خوب را انتخاب کنی خوب‌تر از آن‌هم مقصور می‌باشد،آیا می‌رسی به یک خوبی که خوب‌تر از آن مقصور نباشد؟

مگر وقتی‌که به مطلق برسی .

سابق که جغرافیا نمی‌دانستند فکر می‌کردند آبادان آخر دنیا است.این یهودیان که ادعا دارند ما باید مابین نیل و فرات را بگیریم ،جغرافیای  ضعیفی داشتند این‌ها نمی‌فهمیدند که دنیا چقدر وسیع است فکر می‌کردند دنیا مابین همین نیل و فرات است.اصلاً"عالم هرکسی همان است که به آن می‌اندیشد،مرز عالم انسان‌ها کجاست؟

مرز عالم هر انسانی مرز اندیشه اوست،آیا انسان مافوق اندیشه‌اش چیزی می‌داند؟نه،حال این اندیشه هر چه وسیع‌تر باشد عالمش وسیع‌تر است، آدم‌های کم فکر چقدر عالم کوچکی دارند و آدم‌های کم‌تحمل چقدر در محدوده و در یک ده و خانه و یک اتاق هستند،انسان زندانی ذهنش است.

هرکسی زمان را به‌اندازه خودش می‌فهمد ما چقدر به عقب برگردیم که دیگر زمان نباشد و چقدر به جلو برویم که دیگر زمان نباشد.چرا آثار عتیقه قیمت دارد ؟از یک اثری می‌شود کپی کرد  و یا عکس گرفت و انبوه تکثیر نمود مثلاً خط میرعماد کاتب یا نسخه‌ای که با خط ملاصدرا باشد یا اگر دست خط ابن‌سینا امروز پیدا بشود چقدر ارزش دارد،چرا آثار قدیمی ارزش دارد و فتوکپی آن ارزش را ندارد؟ارزشی که در اصل هست آیا در کپی آن‌هم است؟

باید گفت چون لحظه آفرینش آن را نشان می‌دهد یک اثری است که در یک‌لحظه به دست انسانی آفریده‌شده است .این لحظه آفرینش دیگر قابل تکرار نیست،چون آن لحظه تکرارپذیر نیست تا ابد ارزش دارد.

انسان زمان را مکرر می‌داند و بهش اهمیت نمی‌دهد این لحظه و این نفسی که می‌کشیم آیا تکرار می‌شود؟ نه و اگر تکرار نشود ارزش دارد،می‌دانید چرا برای لحظات عمر ارزش قائل نیستیم؟ 

برای اینکه فکر می‌کنیم تکرار می‌شود می‌گوییم این دقیقه نشد ،دقیقه‌ای دیگر ،فکر می‌کنیم تکرار است و برای وقت خودمان ارزش قائل نمی‌شویم.بنابراین هر انتخاب لحظه آفرینشی است که دیگر تکرار نمی‌شود پس آن لحظه‌ای که در اختیار توست ببین چی انتخاب می‌کنی که دیگر تکرار نمی‌شود،پس خودت را انتخاب کن تا خودت را انتخاب نکنی انتخاب خوب دیگران را نداری و اگر خودت را خوب انتخاب کردی دیگر چیزها را خوب انتخاب می‌کنی.  

با احترام همسفر فریبا طوطیان 

نمایندگی ا ستاد معین    

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .