English Version
English

و خداوند زن را آفرید

و خداوند زن را آفرید

در چیستی و کیستی زن، مقالات بی‌شماری به رشته تحریر درآمده است. مقالاتی که سعی داشته‌اند تا زوایای وجودی زن و میزان تأثیر او در عرصه‌های مختلف زندگی را روشن کنند. اما چه راهی برای بازشناسی شخصیت زن در پیش روی ماست؟ کنکاش در متون دینی یا مراجعه به نظرات و عقاید کارشناسان و یا بررسی حالات و شناخت عناصر درونی او؟

روایات گوناگون و متعددی درباره‌ی خلقت زن نقل‌شده است. عده‌ای خلقت زن را از باقی‌مانده گل آدم می‌دانند و عده‌ای دیگر از دنده‌های پهلوی چپ او؛ برخی زن را سبب هبوط آدم از بهشت توصیف کرده‌اند و بعضی او را عاملی برای ارتقا و رشد دانسته‌اند. صرف‌نظر از صحت و یا سقم این‌گونه مطالب، آنچه از آیات الهی استخراج می‌شود و پایه و اساس محکم و متقنی دارد،  این است که «زن  مایه‌ی آرامش و تسلی خاطر آدم است».

هو الذى خلقكم من نفس واحدْ و جعل منها زوجها لیسكن الیها»(اعراف، 189)

اوست آن‌که هر یك از شمارا از یک‌نفس آفرید و جفت او را از جنس او قرارداد تا در كنارش آرام یابد.

بر اساس نص صریح قرآن، زن و مرد از یك گوهرند و در آفرینش نابرابری ندارند.آدم و حوا از نفسی واحد آفریده‌شده‌اند و به تعبیر کلام‌الله نابرابری در سرشت زن و مرد کاملاً مردود است.

«یا ایها الناس اتقوا ربكم الذی خلقكم من نفس واحده و خلق منها زوجها» (نساء، 1)

ای مردم تقوا پیشه كنید كه شما را از نفس واحد خلق کرد و از آن نفس واحد همسرتان را آفرید.

وجود آیاتی این چنین، نه به معنای تنزل درجه و حقارت زن، بلکه تأکیدی است بر عظمت وجود و میزان تأثیرگذاری او درصحنه زندگی. آنچه از آیات الهی استنباط می‌شود، این است که اختلاف جنسی، مانعی در برابر نیروهایی که خداوند به انسان، تفویض نموده است، نیست. زن نیز، می‌تواند با بهره‌گیری از قوای فکر و تجربه و آموزش و فراهم شدن زمینه‌های تحقق آن، مقام انسانیت خود را به بهترین و کامل‌ترین شکل، به ظهور برساند.

در تجارب تاریخی، نمونه‌های فراوانی از زنانی را مشاهده می‌کنیم که در مقاطع زمانی و مکانی مختلف، الگوهایی ماندگار برای صبر  و پایداری در برابر شدائد و دشواری‌ها بوده‌اند و با بهترین تصمیم‌گیری‌ها و عملکرد عقلانی وایمانی، موج سازنده و تأثیرگذاری را ایجاد کرده‌اند.

زن هنگامی‌که در نقش همسر ظاهر می‌شود، ترانه‌سرای عشق می‌گردد و شمیم خوش شادی و محبت را در فضای خانه می‌افشاند. آنگاه‌که در جایگاه مادر قرار می‌گیرد، وجودی سراسر عاطفه و ایثار را به نمایش می‌گذارد. گاهی او در نقش دختر، غمخوار است و گاه در نقش خواهر، شفیق و همدمی باوفا و همیشگی.

و اما  این بار، در عرصه‌ای جدید، و با رویکردی متفاوت، شاهد نقش مؤثر زن هستیم. ورود او در تراژدی اعتیاد و تقابل او با  این مولود نامیمون، رویدادی است که هرگز نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد. آنچه مسلم است، وانفسای ناهنجاری به نام اعتیاد و صدمات مهلکی که بر پیکره‌ی خانواده وارد می‌سازد، کم از اثرات بلایای طبیعی و جنگ‌های خانمان‌سوز نیست و در اینجاست که نقش زن، یک‌بار دیگر رخ می‌نمایاند.

هنگامی‌که عفریته‌ی اعتیاد، ذره‌ذره، قلب مرد را نشانه می‌رود و جسم و جان او را در آغوش می‌گیرد، زن دردمندانه پیروزی رقیب را نظاره می‌کند اما تسلیم نمی‌شود. بسیارند زنانی که، درصدد یافتن راه درمان و رهایی، هاجر گونه به هر دری زده‌اند و از این طریق، در پی دفاع از حریم شکسته‌ی کاشانه‌شان بوده‌اند و یک‌بار دیگر رسالت زن بودن خود را به اثبات رسانده‌اند.

کنگره 60 به‌عنوان یکی از نهادهایی که در حوزه درمان اعتیاد، در حال فعالیت است، از همان ابتدای تشکیل، پذیرای حضور زنان در قالب «همسفر» در کنار مسافران کنگره 60 بوده است و الحق که عملکرد همسفران در به تعادل رساندن نظام خانواده ستودنی است.

اکنون حضور مؤثر زنان در کنگره 60، به نقطه‌ای رسیده است که به یکی از عناصر غیرقابل‌تفکیک این سیستم مبدل گشته‌اند. همسفران کنگره 60 همپای مسافران، در مبارزه‌ای غیورانه، در پی تخریب تندیس آتشین اعتیاد، قد علم کرده‌اند.

و این بار هم، زن، در قالب یک همسفر، عظمت مقام خود را به رخ می‌کشد و جولان عشق را در وجود خود به بهترین شکل به نمایش می‌گذارد و بامحبت بی‌دریغ خود، اسبابی می‌شود برای تسکین و بازگشت آرامش به کانون خانواده.

«و از نشانه‌های اوست كه برایتان از جنس خودتان همسرانی آفرید، تا با آن‌ها آرامش بیابید و نهاد میان شما دوستی و رحمت را، همانا در این است آیاتی برای گروهی كه اندیشه كنند». (سوره روم، آیه 21).

خدا قوت همسفر خوب کنگره 60

با احترام، همسفر اکرم زینلی

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .