English Version
English

الحمدالله

الحمدالله

واژه‌ای که در روز چندین بار می‌شنویم به بهانه‌های مختلف، یکی تسبیح به دست دارد و در حال ذکر گفتن است، یکی در جواب احوال‌پرسی دیگران از این واژه استفاده می‌کند، شخص دیگری درگیر و دار زندگی و در مواجه با مشکلات زندگی از این واژه استفاده می‌کند و دیگری برای مستجاب شدن دعاهای خود، خدا را شکر می‌کند و فرد دیگری برای رسیدن به یکی از آرزوها یا خواسته‌های خود، خدا را سپاس می‌گوید اما قصد من از نوشتن این مطلب پرداختن به موضوعی است که متأسفانه در بین خیلی از افراد جامعه رواج دارد و باعث استفاده نادرست از این واژه شده است. در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که اکثریت مردم به دین اسلام گرایش دارند و به علت اعتقادات اکثریت افراد جامعه، خدا را شکر کردن، یک امر متداول می‌باشد. و در خیلی از مواقع فقط و فقط از روی عادت صورت می‌گیرد و متأسفانه برداشت اشتباه خیلی از ما باعث استفاده نابجا از این واژه گشته است. مثلاً:        
 

       شکر نعمت، نعمتت افزون کند               کفر، نعمت از کفت بیرون کند
 

باعث  شده خیلی از افراد پس از انجام هر کاری، حتی کارهای ضد ارزش و مخالف با هنجارهای جامعه، خدا را شکر می‌کنند و می‌گویند الحمدالله.

فردی را در نظر بگیرید که متکدی است و گدایی می‌کند و با شگردهای مختلف و فریب و ریا از افراد جامعه بدون هیچ زحمتی پول دریافت می‌کند و افراد جامعه هم از روی دلسوزی و یا هر چیز دیگری که اسمش را می‌گذاریم، به او کمک می‌کنند و این فرد پس از یک روز کاری و دریافت مبالغ از مردم و شمردن آن، می‌گوید الحمدالله

یا شخصی که مصرف‌کننده مواد مخدر است و هزینه مصرف خود را ندارد، او هم با ترفندهای مختلف هزینه مصرف مواد خود را به دست می‌آورد و مواد موردنیاز خود را تهیه می‌کند و پس از مصرف مواد مخدر، خدا را شکر می‌کند و از این واژه استفاده می‌کند، الحمدالله

یا از همه مهم‌تر و شاید بدتر اینکه راننده تاکسی یا وانت‌بار  را در نظر بگیرید که کرایه‌ای بیشتر از حقش را از مشتری طلب می‌کند و پس از جروبحث بسیار با مشتری به خاطر کرایه‌ای که دریافت کرده  خدا را شکر می‌کند و می‌گوید، الحمدالله

سؤال اینجاست که آیا می‌دانیم که چه‌کاری در جامعه در حال انجام است؟

شکر برای چه‌کاری؟

شکر برای به دست آوردن چه پولی؟

شکر برای انجام اعمال حرام؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

اصلاً چرا نام خداوند را در این مواقع به کار می‌بریم؟

چرا بعضی از ما افراد پشت این واژه مخفی می‌شویم؟

چرا برای پوشش کارهای ضد ارزشی که انجام می‌دهیم از این واژه استفاده می‌کنیم؟

آیا فکر می‌کنیم پول یا کار حرام را که به دست آورده‌ایم و یا انجام داده‌ایم را می‌توانیم با این واژه حلال کنیم؟

باید کمی بیشتر فکر کنیم و بیشتر به کارهایی که انجام می‌دهیم و پول‌هایی که درمی‌آوریم دقت کنیم و خیلی بیشتر به کلامی که از دهانمان خارج می‌شود دقت کنیم. درواقع به تعبیری می‌شود، این‌گونه بیان کرد:

کلام حق از زبان ناحق########

کلام حق برای انجام کار ناحق#######

پیدا کردن روزی حلال یکی از لذت‌بخش‌ترین اعمالی است که ما می‌توانیم در زندگی انجام دهیم و برای انجام این عمل خدا رو شکر می‌گوییم تا روزی حلال ما افزون می‌شود و برکت پیدا کند.

از این توهم بیرون بیاییم که برای همه کارها، حتی کارهای ضد ارزش و به دست آوردن پول حرام هم با استفاده از این واژه می‌توانیم آن را حلال کنیم و به آن برکت ببخشیم و فکر کنیم که خدا به خاطر استفاده از این واژه به ما و زندگی ما برکت می‌دهد.

سعی کنیم از این واژه در مواقع و شرایط درست استفاده کنیم تا حق مطلب را به‌طور کامل بیان کرده باشیم.

الحمدالله به خاطر نفسی که می‌کشیم.

الحمدالله به خاطر سلامتی که داریم.

الحمدالله به خاطر روزی حلالی که به دست می‌آوریم.

الحمدالله به خاطر قلبی که به خاطر دیگران می‌تپد.

الحمدالله به خاطر وجود جایی به نام کنگره 60 که در آن درس زندگی می‌گیریم.

الحمدالله به خاطر اینکه هستیم و تمام چیزهایی که داریم و نمی‌بینیم تا شکر و سپاس آن را به‌جای آوریم.

شکر، شکر، شکربه خاطر اینکه ....... ......  ..... مسافر      نور      هستیم.

نویسنده کنگره 60: مسافرمازیاراعرابی

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .