English Version
English

وادی چندمی؟...(سفر در وادی ها)

وادی چندمی؟...(سفر در وادی ها)

بسمه الله الرحمن الرحیم

کنگره 60 بعنوان یک مرکز علمی و تحقیقاتی فعال در حوزه اعتیاد و درمان آن، برای اولین بار در سطح جهان و تاریخ علوم مرتبط با درمان اعتیاد، توانست پروتکل جامع درمان اعتیاد تحت عنوان متد DST را پس از آزمایش و راستی آزمایی های معتبر و مستند به جهانیان ارائه کند.

پروتکل DST که زیر بنای آن ، مقاله علمی صورت مسئله اعتیاد ( اولین مقاله علمی نوشته شده توسط مهندس حسین دژاکام) می باشد ؛ معتقد است بیماری اعتیاد سه بخش از شهروجودی انسان را از تعادل خارج می نماید. به عبارت دیگر تمام تخریب ها و آسیب های اعتیاد را در یک شخص می توان به طور کامل در قالب این سه بخش مورد بررسی قرار داد که در کنگره 60 تحت عنوان مثلث درمان اعتیاد از آن یاد می شود.

اضلاع این مثلث عبارتند از : جسم، روان و جهان بینی .

در قسمت جسم ، مهمترین و اساسی ترین آسیب وارده، انهدام سیستم های تولید کننده مخدرهای طبیعی در دستگاه عصبی و هورمونی و مدیاتورها ( هماهنگ کننده سیستم عصبی و هورمونی با سایر قسمت های بدن ) است که در کنگره 60 به آن سیستم ایکس گفته می شود، زیرا هنوز به طور کامل جعبه مخدرهای طبیعی بدن بازگشایی نشده و علوم مرتبط ، شناخت چندانی از آن ندارند، به همین علت به آن سیستم ایکس می گوئیم.

در قسمت روان ، کنگره 60 معتقد است که بیماری اعتیاد صرفاً بیماری روانی نیست یا منشاء آن در روان نیست بلکه به دلیل اختلال در مخدرهای طبیعی جسم و از تعادل خارج شدن آن، روان یا مجموعه صورپنهان نیز از تعادل خارج می شود. مثل گوشه گیری، افسردگی، عدم میل به زندگی، عدم هماهنگی با جمع یا دو قطبی و  بایپولار شدن و دوشخصیتی بودن در زمان خماری و نشئگی. منظور از دو قطبی یا بایپولار همان شخصیت های متفاوت در زمان خماری و نشئگی است.

در قسمت جهان بینی ، کنگره 60 معتقد است که تفکرات و دیدگاه ها یا نگرش مصرف کننده به دلیل وابستگی شدید به یک ماده که اگر نباشد زندگی برایش جهنم می شود، دچار نوعی تغییر و دگرگونی می شود که ما به آن جهان بینی افیونی یا معتادگونه می گوئیم. به واقع ، نگاه فرد به زندگی و آیتم های موثر در آن از پشت عینک نشئگی و خماری صورت می گیرد.

 تفکری که بر اساس آن ، زندگی بدون مواد مخدر و زندگی بدون نشئگی پوچ و بی معناست و با وجود ماده مخدر و مصرف آن است که مفهوم لذت بردن از زندگی معنا پیدا می کند. درغیر اینصورت هیچ چیز لذت بخشی در این دنیا وجود ندارد، برای یک مصرف کننده که خمار است ، حتی لذت بخش ترین چیزهایی که برای همه انسان ها جذاب است، برای او نه تنها هم جذابیتی ندارد، بلکه می تواند زجر آور هم باشد. برای یک مصرف کننده که خمار است یک آب میوه تگری و خنک ببخشید یعنی زهر مار یک غذای خوشمزه یعنی هیچ و الی آخر.

در قسمت جهان بینی ، تفکرات و نگرش به این صورت که عرض شد دچار تغییر و دگرگونی می شود و به دنبال آن انواع و اقسام تفکرات منفی دیگر را نیز با خود به ارمغان می آورد. مثل بدبینی به هر چیز ، متوقع بودن از دیگران. گناهکار دیدن دیگران و بی گناه دیدن خود. نادان دیدن دیگران و دانا دیدن خود. پوچ و بی معنا و بی مفهوم دیدن زندگی و کل هستی و کائنات و الی آخر.

حال برای رسیدن به درمان چه باید کرد؟

کنگره 60 متقد است که درمان فوق ترک و تعادل فوق درمان است و به همین دلیل در کنگره از واژه ترک استفاده نمی شود و در عمل نیز کنگره 60 هیچ اعتقادی به ترک اعتیاد ندارد (ترک به معنی صرفاً قطع مصرف مواد مخدر)

بلکه معتقد است فرد مصرف کننده باید به درمان برسد ؛درمان نقطه ای است که مصرف کننده مواد مخدر ، مواد  مصرف نمی کند و حالش خوب خوب است. هیچ گونه میل و وسوسه ای یا به قول متخصص کریوینگ (Craving) نسبت به مصرف مواد ندارد. با دیدن مواد حالش بد نمی شود. با دیدن مصرف کننده وسوسه نمی شود. برای مصرف نکردن نیازی به کنترل و مراقبت او نیست و به طور کلی علامت و نشانه ای از اعتیاد در تفکرات  در رفتار و  در گفتار او مشاهده نمی شود.

تازه ، این یعنی درمان، یعنی جایی که شخص برای همیشه دفتر اعتیاد را در زندگیش می بندد و در سخت ترین شرایط زندگی هم حتی به فکر مصرف مجدد مواد  نمی افتد. برای او چیزی به نام ریلپس (relapse) یا بازگشت به اعتیاد وجود ندارد.

این در حالی است که کنگره 60 معتقد است در پس درمان، تعادل قرار دارد و مصرف کننده بعد از مرحله درمان ، بایستی در جهت رسیدن به تعادل حرکت کند و پایه های تعادل زندگی خود را مستحکم نماید. منظور از تعادل پس از درمان این است در این مرحله بحث درمان اعتیاد دیگر تمام شده است و این دفتر برای همیشه بسته شده است و از این پس فرد بایستی برای یک زندگی مطلوب و ایده آل تلاش کند . یعنی در سطوح مختلف زندگی خود انسانی معمولی ، متعادل و در عین حال موفق باشد . انسانی که در خانه از او راضی هستند ، در محیط کار از او راضی هستند ، در جامعه با کسی مشکلی ندارد و به راحتی می تواند با دیگر انسانها کنار بیاید . انسانی خوش اخلاق که انسانهای دیگر نیز با او مشکلی ندارند .

برای رسیدن به این وضعیت، یعنی درمان و پس از آن تعادل، کنگره 60 معتقد است که بایستی بخش های آسیب دیده شهر وجودی انسان یا همان جسم، روان و جهان بینی به سلامتی و تعادل کامل برسند تا در پرتو سلامت و تعادل آن ها ، ما بتوانیم یک زندگی متعادل داشته باشیم، در غیر اینصورت تعادل فقط درحد حرف و واژه باقی خواهند ماند و ماچیزی ملموس به عنوان تعادل، در زندگی فرد نخواهیم دید.

در قسمت جسم، سیستم تولید کننده مخدرهای طبیعی بدن یا سیستم ایکس باید راه اندازی شود که راه اندازی آن طبق پروتکل DST حداقل 10 ماه زمان می خواهد وبهترین و کامل ترین دارو برای راه اندازی آن داروی Opium Tincture  یا OT یا همان شربت تریاک می باشد.

زیرا تریاک حداقل 50 نوع آلکالوئید دارویی در آن شناسایی شده است که بهترین جایگزین برای سیستم  از کار افتاده ایکس  و بهترین مهندس و تعمیرکار برای راه اندازی آن می باشد .

 OT  به خوبی می تواند تخریب های به وجود آمده در سیستم ایکس را بازسازی کند. البته طبق پروتکل DST و ضرایب آن و عملیات پیچیده و در عین حال بسیار ساده تیپرینگ آن در طول 10 ماه.

در طول این 10 ماه که سیستم ایکس بازسازی و احیاء می شود،

به موازات احیای سیستم ایکس، مجموعه صور پنهان یا روان نیز آرام آرام از وضعیت عدم تعادل خارج می شود و نشانه های بازسازی و سلامت آن را می توان به وضوح مشاهده کرد. اینکه می بینیم فرد مصرف کننده تحت درمان متد DST روز به روز رنگ چهره اش تغییر می کند و از حالت سردی و بی رنگی زمان اعتیاد خارج می شود. چهره اش رنگ پیدا می کند. روز به روز زیباتر و دل نشین تر می شود. افکار منفی کمتر می شود. طلبکاری و متوقع بودن کمتر میشود. امیدوار به زندگی می شود و همینطور دهها و صدها علامت دیگر از زنده شدن و احیاء شدن و از راه یافتن به نقطه زندگی.

و اما در ضلع جهان بینی.

در قسمت جهان بینی گفتیم که تفکرات  ، دیدگاه ها و در یک کلام ، جهان بینی فرد باید از وضعیت معتادگونه و افیونی خارج شود. حال این سوال مطرح می شود که چگونه ؟

 جسم و روان مشخص شد. این قسمت چطور درست می شود ؟ قدر مسلم ، به تعادل رسیدن جهان بینی موضوعی متفاوت است.

براستی برای تغییر نگرش یا جهانبینی یک فرد؟ چه باید کرد؟ آیا شدنی است یا نه؟

کنگره 60 معتقد است که می شود . می شود نگرش یا جهان بینی فرد مصرف کننده مواد مخدر که بر اثر مصرف مواد مخدر و وابستگی به آن از وضعیت سلامت گونه خارج شده و در تاریکی ضد ارزش ها و افکار منفی غوطه ور است و خیلی چیزها را نمی بیند و آنهایی را هم که به سختی حس می کند ، مانند داستان مولانا برداشت دیگری دارد را درست کرد و به تعادل رساند.

برای این امر مهم، در کنار تعادل جسم و روان که لازمه تعادل جهانبینی است، مسئله آموزش بسیار بسیار مهم و اساسی است و اگر نباشد واقعاً نمی توان کاری از پیش برد. کنگره 60 برای این آموزش ، خوراک و مصالح بسیار خوبی فراهم کرده است که مهمترین آن وادی ها هستند. وادی ها مهمترین آموزش کنگره 60 برای تعادل جهان بینی هستند. البته در کنار آن ها ، منابع آموزشی بسیار مهم و مفید دیگری نیز در اختیار داریم. مانند جزوه های جهان بینی 1 و 2 از آقای امین دژاکام. سی دی های آموزشی از آقای مهندس و از آقای امین ـ کتاب عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر و همینطور دستور جلسات هفتگی و سایر فعالیت های کنگره 60 مثل کارگاه های آموزشی، درمان گروهی،  لژیون، ورزش و غیره که همه آن ها به نوعی در تعادل تفکرات و جهان بینی ما نقش دارند.

و اما وادی ها : 

ادامه دارد...

نویسنده: مسافر علی خدامی

منبع کنگره 60

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .