English Version
English

عدم دسترسی به وبلاگ‌ها و اینکه واقعاً چرا بلاگفا ؟

عدم دسترسی به وبلاگ‌ها و اینکه واقعاً چرا بلاگفا ؟

وب‌سایت بلاگفا که رتبه اول در میان سرویس‌های بلاگدهی  در ایران را دارد، متأسفانه در چند روز اخیر دچار مشکلاتی شده که باعث عدم دسترسی به وبلاگ‌های زیرمجموعه کنگره 60 شده که در پی آن نشر و پوشش اخبار مطالب دیگر اعضا و همچنین نمایندگی‌های کنگره دچار اختلال شده.

اما این مشکلات از کجا سرچشمه گرفته است و یا اصلاً چرا بلاگفا را انتخاب کرده‌ایم و خود را از آن جدا نمی‌کنیم ؟

از روز پنج‌شنبه 17 اردیبهشت هیچ‌یک از کاربران بلاگفا نمی‌توانند به بخش مدیریت وبلاگ‌های خود وارد شوند و از آن روز تابه‌حال پیغام‌های مختلفی توسط سایت مبنی بر تلاش بر رفع مشکل در سرویس‌دهی نمایش داده می‌شود.

 

 

این موضوع دارای ابهاماتی است که بهتر است گفت‌وگوی وب‌سایت دیجیاتو با علیرضا شیرازی مدیر بلاگفا را در این خصوص مطالعه نمایید:

علیرضا شیرازی در مورد زمان بازگشت بلاگفا به شرایط قبلی به دیجیاتو گفت: «مشکلات سخت‌افزاری برای سرورهایمان در کانادا پیش‌آمده، که طی اعلام تیم پشتیبانی تا ۴ روز دیگر این مشکلات برطرف می‌گردد و با در نظر گرفتن کپی دیتاهای سایت و کارهای دیگر، می‌توان گفت این مشکل طی ۵ روز حل می‌شود.«

با این وعده شیرازی، سرویس‌ها وبلاگ‌هایی که در دسترس نیستند می بایست تا روز ۳ شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه در اختیار تمام کاربران و مخاطبین قرار می‌گرفتند.

شیرازی با اشاره به اینکه «نگران کاهش کاربر به خاطر در دسترس نبودن بلاگ ها و به‌روزرسانی نیست»، بیان کرد: «بیشتر بلاگ ها در دسترس هستند اما نمی‌توانند به‌روزرسانی شوند. پس تأثیری در ادامه همکاری کاربران قبلی وجود ندارد هرچند که در نمایش برخی از بلاگ ها مشکلاتی نیز موجود است.«

اما پس از گذشت چند روز هیچ‌گونه تغییری در روند سرویس‌دهی به وجود نیامد و با پیغام‌های جدید روبرو شدیم و در تاریخ 23 اردیبهشت علیرضا شیرازی دوباره در این خصوص گفت:

«شرکت هاستینگ کانادایی که پیگیر کار است، قطعات و تجهیزات را به کمپانی اصلی ارجاع داده و طبق پاسخی که دیروز به من دادند، حداقل ۴ روز دیگر برای رفع این مشکل باید صبر کرد. ما می‌توانیم یک نسخه پشتیبان بگذاریم، اما فکر می‌کنیم ارزش دارد صبر نماییم تا این مشکل برطرف شده و تمامی مطالب تا روز پنج‌شنبه هفته پیش برگردد. واقعاً کنترل این امر از دست ما خارج است و شرکت طرف قرارداد ما نیز عجله‌ای برای رفع مشکل ندارد که این سبب شده، کار ما به‌آرامی پیش می‌رود.»

باید این‌رو در نظر داشت که این اولین بار نیست که چنین مشکلی برای بلاگفا پیش‌آمده است و در سال‌های گذشته شاهد چنین اتفاقاتی بودیم که در مدت‌زمان کمتر و یا حداکثر ظرف 2 یا 3 روز حل می‌شدن.

 

اما با این تفاصیل چرا ما از بلاگفا استفاده می‌کنیم و یا به‌گونه‌ای دیگر چرا ما خودمان را مستقل از این سرویس‌ها نمی‌کنیم که در ادامه آن از به وجود آمدن مشکلات این‌چنینی دور بمانیم و بازدیدهایمان افزایش یابد و یا چرا به اسرار خیلی از وبلاگ نویسان کنگره مبنی بر تغییر سیستم از وبلاگ نویسی به سایت نه می‌گوییم ؟

 

 

توضیحات را ازاینجا شروع می‌کنیم که توی رتبه‌بندی سایت‌ها که توسط وب‌سایت الکسا (یک وب‌سایت آنالیز کننده است که اطلاعات کلی از میزان ترافیک و محبوبیت یک وب‌سایت را منتشر می‌کند.) صورت گرفته است جالب است بدانید که در ایران بلاگفا پس از گوگل و یاهو به‌عنوان برترین سایت ایران در رتبه سوم قرارگرفته است که همین رتبه‌بندی برای سایت خودمان 7952 است.

حالا شاید بشه گفت که زیرمجموعه یه سایت با رتبه 3 بودن بهتر است یا با رتبه 7952 ؟ البته به‌طورقطع نمی‌توان این استدلال را درست دانست چون خیلی موارد دیگر توی شرایط دخیل است. مثلاً قطعاً شرایط رتبه‌بندی در نمایش سایت‌ها و وبلاگ‌ها در نتایج جستجو باهم متفاوت هستند که حاصل از محاسبات و الگوریتم‌های پیچیده است.

 

 

اما اگر بازهم بخواهیم برای درک بهتر ساده‌تر و عملی‌تر توضیح دهیم، می شه این‌جوری گفت که وقتی‌که شما «درمان اعتیاد» را در گوگل جستجو می‌کنید سایت کنگره در رتبه دوم نمایش داده می شه و پس‌ازآن وبلاگ همسفر1 در رتبه 5، وبلاگ مسافر علي یحیایی در رتبه 6، وبلاگ نمایندگی تبریز در رتبه 7 و به همین ترتیب دیگر وبلاگ‌ها و حالا منابع زیرمجموعه سایت کنگره به چشم می‌خورد. این آمار زمانی جالب می‌شوند که در بالای صفحه‌نمایش نتایج گوگل به تعداد یافته‌ها توجه کنید که رقم جالب‌توجه 1820000 می‌باشد. (ارقام تعداد یافته‌ها و نتایج، در طول زمان‌های نامشخص مدام در حال تغییر می باشند.)

 

 

اما در ادامه نکته قابل‌توجه‌تر عدم نمایش سایت‌های زیرمجموعه کنگره 60 در صفحات اولیه نتایج جستجو هست؛ که از سرویس بلاگدهی بلاگفا خارج شدند و از برنامه مستقل استفاده کردن یا به قول خودمان به سایت تبدیل‌شدن که توضیح کامل و دقیق وقوع این اتفاق از حوصله این مطلب خارج است.

شاید پاسخ خیلی سریع این مسئله برگرده به جواب سؤال رایج تفاوت سایت و وبلاگ. تفاوت‌های مثل:

  • ساختار نسبتاً پیچیده‌تر وب‌سایت‌ها از وبلاگ‌ها
  • رسمیت بیشتر وب‌سایت‌ها
  • امکانات فنی بیشتر وب‌سایت‌ها در مقابل سادگی وبلاگ‌ها
  • مشکلات پشتیبانی، نگهداری و حفظ وب‌سایت‌ها
  •   و...

با یه جست‌وجوی ساده در گوگل می‌توانید این تفاوت‌ها رو بیشتر متوجه شوید.

سایت کنگره در حال حاضر با گذشت زمان جایگاه خودش را در میان سایت‌های هم حوزه و در برخی موارد غیر مرتبط فراتر از حد انتظار گذاشته است در حدی که جمع‌بندی تعداد مخاطبین وبلاگ‌های زیرمجموعه مقدار ناچیزی از شمار مخاطبین سایت می‌باشد. پس می‌توان نتیجه گرفت که انتشار مطالب از طُرق مختلف و تولید محتوای بهتر، سودمندتر از افزودن تعداد بازدید ناچیز کل وبلاگ‌ها به سایت کنگره و انتشار آن‌ها تنها از یک درگاه می‌باشد.

هدف ما انتشار مطالب و رساندن پیام رهایی کنگره است چه در فضای مجازی اینترنت و چه در دنیای واقعی بیرون. خوب طبیعتاً ساده‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و بهترین نتیجه را می‌خواهیم که در حد نیاز و توان ما باشد. در حال حاضر در فضای مجازی اینترنت با توجه به نیازهای ما وبلاگ‌ها بهترین گزینه هستند که حالا در مقابل این امکانات ممکن است هرازگاهی هم دچار مشکلات این‌ چننی که در حال حاضر پیش‌آمده شویم که شاید در قبال مزایایش ناچیز باشد.

بهتر است که ما به فکر تولید محتوای خوب باشیم که با ارزش‌ترین اصل یک منبع است و این‌ رو در ذهنمان داشته باشیم که وبلاگ خوب با محتوای خوبش دیده می شه، نه با چهره متفاوِتش.

 

با احترام

وب سایت کنگره 60

 

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .