English Version
English

کارگاه‌ آموزشی کنگره 60؛ نمایندگی پرستار

کارگاه‌ آموزشی کنگره 60؛ نمایندگی پرستار

روز دوشنبه مورخ سی و یکم فروردین ماه سال نود و جهار ، چهارمین جلسه از دور چهاردهم سری کارگاه های آموزشی همسفران کنگره 60 به نمایندگی پرستار با دستور جلسه جهان بینی 1و2 با استادی آقای علی اشکذری و نگهبانی خانم عصمت و دبیری خانم فریبا راس ساعت 17 آغاز به کار کرد .
 


جزوه جهان بینی یکی از مهمترین جزوه های آموزشی است که این جزوه برای تازه واردین بسیار مهم می باشد و حتما باید مطالعه شود ، ما در روندی قرار گرفته ایم که باید خودمان را تغییر دهیم و این تغییرات مستلزم این است که دانش جدید داشته باشیم . جزوه اول جهان بینی بیشتر راه کارها ی قوانین این کار می باشد ما در اعتیاد فکر می کنیم که با انسان طرف هستیم درصورتی که این طور نیست اعتیاد ترکیب انسان با مواد مخدر می باشد و هیچکدام به تنهایی کارایی ندارد ، برای رها شدن از این قضیه ، باید اینها را بشناسیم یعنی انسان باید خودش را بشناسد برای اینکه خودمان را بشناسیم باید تغییر کنیم . مشکل همه انسانها که اشتباه می کنند جعل است ، جعل هم از نداشتن آموزش کافی است . خیلی چیزها می دانند ولی افسوس همه را بد می دانند .( سکسپیر)

خیلی ها وسایل قدیمی خودشان که  یادگاری هستند با هزار زحمت نگهداری می کنند که ممکن است هیچ فایده ای و یا کارایی هم نداشته باشد ، زمانی که به این نتیجه می رسند که به درد نمی خورند ، آنها را  دور می اندازند ، آن موقع می گویند ، کاش زودتر این کار کرده بودم . به فرض خونه قدیمی داریم که تصمیم گرفتیم به خانه جدید تبدیل کنیم ، هیچکس نمی تواند روی خانه قدیمی خانه جدید درست کند ، باید آن بنا قدیمی خراب شود و جایگزین آن خانه نو ساخته شود.در قسمت یادگیری هم این مشکل وجود دارد ، وقتی دانشی را اشتباه یاد گرفتیم برای اینکه اصلاح کنیم باید آن دانش را از یاد ببریم و آموزش جدید و درست را جایگزین کنیم . در کنگره همین حالت را داریم.

خیلی ها برای ترک ، روشهای بسیاری را تجربه کردن و موفق نبودن ، مثلا" یک روش در انگستان  که پاک کردن قسمتی از مغز بود که باعث می شد اعتیاد را فراموش کنید و دیگر به طرفش نروید . و یا شخصی ادا کرده  واکسنی درست  اگر این واکسن مانند واکسنهایی که به کودکان ترزیق می شود مانند واکسن آبله و یا سرخک باعث می شود که کودکانی که بدنیا می آیند دیگر معتاد نشوند .  خیلیها این روشها را قبول کرده بودند و از روی ساده لوحی این کار قبول می کردند.اشخاصی که به کنگره می آیند چیزهای زیادی می آموزند و این باعث می شود که دیگر ساده لوح نباشد و هر چیزی را باور نکنند مثل تبلیغات هایی که در رابطه با ترک اعتیاد  در رسانه های مختلف بخش میشود . با آموزشی که در کنگره می بینیم و از اطلاعات کافی که برخوردار هستند  گول این مسائل را نمی خورند.ما باید قید همه روشهایی که در رابطه با ترک و یا مواد و هرچیزی که  شینده ایم ، ما به درست و غلط بودن آن کاری نداریم . باید فراموش کنیم . هر مکانی روش خاص خودش را دارد و آموزش جاهای دیگر به درد کنگره نمی خورد و همینطور آموزش و روش کنگره به درد جای دیگر نمی خورد . خیلی جاها حالت تضاد دارد و  نتیجه گرفته نمی شود هر کجا که هستیم باید حس برقرار شود . اولین چیزی که در جزوه ماست هم حس شدن است . برای اینکه نتیجه بگیریم .  

تعریف ها در کتاب و جزوه خیلی باید ساده باشد .  اگر مطالب از طریق معلم و یا استادی ساده عنوان شود و همه متوجه آن مطالب شوند و قابل فهم باشد ، آن معلم از هنر زیادی برخورد دار است . باید همیشه استاد طوری صحبت کند که همه چیز قابل فهم و درک باشد در سی دی فلسفه سه نوع شناخت بود شناخت علمی ، فلسفه ای و هنری که دراین جزوه همه این سه نوع بسیار ساده عنوان شده است .   مسئله کلیدی دیگری که در جهان بینی می باشد . کاربردی کردن همه موضوعات آموزشی  است . وقتی آموزش و تفکر انجام شد ،ضلع دیگر تجربه است که باید انجام شود درغیراینصورت هیچ فایده ای ندارد و هیچ کمکی نمی تواند به ما بکند . ضلع تفکر این نیست که دربست همه چیز قبول کنیم ، آموزش میگیریم و اگر دیدیم به درد ما می خورد بعد تجربه می کنیم . در جلد جزوه اشاره به کاربردی کردن این مسائل است . اگر غیر از این باشد که کاربردی نکنیم هیچ فایده ای ندارد .  

جهان بینی فقط برای مسافران یا همسفران نیست بلکه برای همه انسانهاست . خیلی ها ممکن است مصرف کننده نباشند ولی حالت مصرف کننده را دارند و کارهایی که مصرف کننده انجام می دهد . آنها هم انجام می دهد .  مثالهای زیادی در این خصوص می توان زد ، مثلا" میگویند مصرف کنندگان دزد هستند ولی یکی  از سرمایه داران کلان هستند که یک ربع ساعت دزدی آنها برابر است با تمام عمر یک مصرف کننده  .

همه ما در زندگی نیاز داریم که موضوعاتی را بدانیم و یاد بگیریم . جهان بینی چیزی که روزمره انجام می دهیم ولی اسمش نمی دانستیم ؟

مطالعه این جزوات مسائل پیدا و برایمان حل می کند ، خیلی وقتها ما آدرس و یا شماره تلفن همه اشخاص را بلدیم و شماره  خودمان را بلد نیستیم . با مطالعه این جزوه کمک میکند که اول خودمان را بشناسیم و خودمان را پیدا کنیم بعد دیگران را .

قسمت بعدی مراحل نفس است آنچه تعیین موجودیت می کند درظاهر وباطن خیلی این تعریف ساده است .نفس تعیین موجودیت می کند این تعریف کاملی است  ولی خیلیها نفس و روح را یکی می دانند . در صورتی که در کنگره فرق می کند ، اینها ابزار است که جزء جزء باید درست شود تا بتواند کل درست شود .

کل قابل تغییر نیست ولی جزء جزء قابل تغییر است  و راحتر ، در وادی دوازدهم به این نکته اشاره شده تا تغییر نکنیم ، تبدیل و پالایش صورت نمی گیرد . تغییر دست خودمان است ولی تبدیل و ترخیص دست دولت است و از طریق قانون انجام می شود .  یا اینکه می خواهیم بدست بیاوریم . قانون تبدیل و ترخیص به ما می دهد .مشکل کسانی که به درمان نمی رسند ، مستقیم می روند سر اعتیاد در صورتی اینطور نیست ، زمانی که همه جا تاریک است نمی توانیم تاریکی را بیرون کنیم باید راهش را پیدا کنیم تنها راه روشن کردن شمع است .زمانی که همه جا تاریک است اول یک شمع روشن می کنیم تاریکی خود به خود از بین می رود این عمل فرصت ویا بستری داده ایم  که این تاریکی خود به خود به روشنایی انجام شود. باید جهان بینی پیدا کنید . 

آموزش در قسمت همسفران مهم است باید مطالب درک کنند همسفرانی که به کنگره می آیند باید در خود تغییر بوجود بیاورند . چون این همسفران هستند که مرتب با مسافر زندگی می کند و باید همدیگر را درک کنند . این درک کردن باعث می شود مشکلی پیش نیاید . و نتیجه بهتری بگیرند .

زمانی که دردی در بدن یک شخص سالم  پیش می آید ،  مثلا یک دندان درد ساده تا صبح  هر چه قرص در دسترس داشته باشد ، استفاده می کند که خوب شود ، یک آدم مصرف کننده زمانی که مصرف نکند تمام سلولهای بدنش درد می گیرد ، چطور می توانیم به او بگویم که مصرف نکند .  باید درک کنیم . این برمی گردد به جهان بینی خودمان . اصل قضیه فقط درک کردن است برای همین موضوع است که می گویم همسفران باید به کنگره بیایند و در جلسات شرکت کنند تا یاد بگیرند .

( هدف فقط درک کردن است نه کنترل کردن مسافر)

این خاصیت انسان است که ابزاری داشته باشد که دیگران کنترل کند همه مطالبی که در کنگره یاد می گیریم  برای کاربردی کردن خودمان باید بکار ببریم نه برای کنترل دیگران . هر کسی مسئول خودش است و هر چه یاد می گیرد باید برای خودش کاربردی کند .

بهترین راه برای تربیت بچه این که کار درست خودمان انجام بدهیم تا بچه ها و اطرافیان یاد بگیرند . در قسمت مسافران بیشتر سعی شده که دوربین به طرف خودمان برگردانیم تا طرف مقابل نگاه کند و یاد بگیرد .مسافری که به درمان نمی رسد باعثش همسفراست سعی کنید همه موارد را به او دیکته نکنید . به طور کلی جزوه جهان بینی مربوط به خودمان است و اولین آزمایش باید روی خودمان انجام دهیم . آموزش و تجربه باید روی خودمان انجام شود . پایه و اساس جهان بینی این دو جزوه است . همه کسانی که خوب نتیجه می گیرند فقط کاربردی کردن این جزوه است .

 

منبع کنگره 60: نمایندگی پرستار

ویژه ها

دیدگاه شما





0 دیدگاه

تاکنون نظری برای این مطلب ارسال نشده است .